Campagne om samenwerkingen te starten

Time For Impact is een online platform dat werkt als een springplank voor urgente, architecturele projecten die behoefte hebben aan (ontwerp) expertise, ruimtelijke kennis of gewoonweg budget. Wereldwijd zijn mensen uitgenodigd om deel te nemen en hun tijd te investeren om zo gezamenlijk deze sociaal relevante projecten op te pakken.

Voor dit initiatief van Space&Matter en New Generations,werden wij gevraagd bij te dragen aan het visuele aspect en de identiteit van het platform. Wij kozen ervoor de naam, samen met de twee leidende onderwerpen van het platform visueel te vertalen – om zo een impact te laten onstaan tussen mensen en uitdagingen (rood en groen) die samen iets nieuws kunnen initiëren.

In eerste instantie opgezet als campagne-website om inzicht te geven in het plan voor de komende jaren (met als startpunt de Architectuur Biennale in Venetië in 2016) is de website ondertussen uitgegroeid in een volwaardige ontmoetingsplek waar een community samen aan de toekomst kan gaan werken.

Met een open-source platform (Telescope Nova) als basis en de campagne-site als visuele referentie werden wij gevraagd om dit te versmelten tot een mooi, makkelijk bruikbaar online platform. Een overzicht van alle 'challenges' is leidend op de site, maar uiteraard is er ook achtergrond-informatie over het initiatief te vinden.

Door een profiel aan te maken en onderdeel te worden van de community, kan je een steentje bijdragen aan een project naar keuze, of zelf een project aanmelden. Elk project heeft een eigen pagina, gelinkt aan de auteur, dus het is makkelijk om snel bruggen te slaan.

Het logo is in feite ook een voorbeeld van de huidige staat van het initiatief; mensen komen steeds meer in aanraking met de projecten. Wij hopen uiteraard dat dit mag leiden tot veel meer vormen & identiteiten die het aanneemt wanneer het in de toekomst uitbreid en verder groeit.

Architectuur Biennale Venetië 2016

De 'kick-off' voor Time for Impact als platform was tijdens haar eerste presentatie tijdens de Architectuur Biennale in Venetië in 2016, waar een openings-presentatie gehouden werd bij het Serra dei Giardini die werd bijgewoond door haar nieuwe ambassadeurs (architecten, curatoren, en critici). Daarnaast was er ook een 'open' ontbijt (toegankelijk voor iedereen) om te discussiëren over het project en verschillende strategieën.